niedziela, 24 kwietnia 2011

Mazurek krówkowo-chałwowy z bakaliami


Coś wspominałam, że nie lubię mazurków.... ale w te święta zaproponuję jeszcze dwa. To takie ciasta, których je się tylko po troszeczku, w których mniej ważny niż smak jest wygląd - im bogatszy tym lepszy, nawet jeśli ilość ozdobników wydaje się kiczowata. Choć jeszcze tego mazurka nie próbowałam, bo jest na wielkanocne popołudnie, to już wiem (po wyjadaniu w trakcie przygotowywania), że jest pyszny. To moja własna kombinacja, połączenie ulubionych słodyczy - krówek i chałwy. A do tego pyszne kruche ciasto i mnóstwo bakalii.


Mazurek krówkowo-chałwowy z bakaliami

Składniki:
kruchy spód
wg Magdy Gessler
  • 200 g masła
  • 200 g mąki (w oryginalne 150 g)
  • 30 g mąki ziemniaczanej
  • 50 g cukru
  • 3 żółtka
  • szczypta soli
masa krówkowo-chałwowa:
  • 100 g krówek
  • 100 g chałwy (u mnie waniliowa)
  • 4-5 łyżej śmietany (18%)
masa bakaliowa:
  • szklanka posiekanych suszonych owoców (rodzynki, śliwki, morele, daktyle)
  • pół szklanki wody
dodatkowo:
  • bakalie do ozdabiania ciasta
Z podanych składników na spód zagnieść ciasto. Uformować kulę, wstawić na godzinę do lodówki. Wylepić ciastem (można rozwałkować lub rozciągać fragmenty ręcznie) wysmarowaną masłem formę (u mnie tortownica 28cm), z pozostałych skrawków zrobić na spodzie ozdoby według upodobania (mi zostało sporo ciasta więc zrobiłam jeszcze 2 miniaturki mazurków w foremkach do babeczek). Piec około 15-20 minut w temperaturze 180ºC.
W rondelku zagotować połowę śmietanki, wkruszyć krówki, roztopić na małym ogniu, ciągle mieszając (uważać, by nie przypalić). Gdy powstanie gęsta masa wkruszyć chałwę. Gdy chałwa i krówki się połączą, zdjąć z ognia, dodać resztę śmietanki i dobrze wymieszać. Powstałą masą (najlepiej od razu po przygotowaniu, bo szybko zacznie zastygać) wypełnić upieczone ciasto (pozostawiając puste fragmenty na drugą masę).
W rondelku zagotować pół szklanki wody z owocami. Gdy dobrze zmiękną, zmiksować blenderem, aż powstanie masa przypominająca powidła. Wyłożyć na puste miejsca mazurka. Ewentualnie można najpierw całe ciasto posmarować masą bakaliową, a dopiero na wierzch wylać masę krówkową.
Udekorować według własnej fantazji :)

Smacznego!
P.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz zamieścić swój komentarz do naszego posta. Jesteśmy bardzo wdzięczne za wszystkie słowa z Waszej strony! :)