piątek, 4 lutego 2011

Sernik cynamonowo-kajmakowy



Serniki są wspaniałymi ciastami, ponieważ można je robić na tysiące sposobów i zawsze wyjdą inne. Raz słodkie, raz kwaśne, a raz korzenne. Ten sernik zalicza się do trzeciej grupy. Nadaje się zarówno na święta Bożego Narodzenia, jak i na niedzielny podwieczorek. Jeżeli tylko lubisz przyprawy... A ja kocham je. 


Sernik cynamonowo-kajmakowy
Przepis od Liski. Jednak troszkę urozmaicony. 
Spód:
  • 150 g biszkoptów
  • 100 g drobnego cukru
  • 1 łyżka kakao
  • 1 białko
  • 50 g miękkiego masła
Masa:

  • 1 kg sera mielonego (sernikowego)
  • 120 g cukru pudru
  • 1 cukier waniliowy z prawdziwą wanilią
  • 1 płaska łyżka mąki kukurydzianej lub ziemniaczanej
  • 1 łyżka cynamonu (ja dodałam więcej)
  • 2 żółtka
  • 2 jajka
  • 100 ml śmietany kremówki (30 lub 36%)
  • 1 puszka masy krówkowej lub kajmakowej (400 g) - użyłam masy krówkowej marki Bakalland
Spód:
Wszystkie składniki rozdrobnić w malakserze. Powstać ma gładka masa.
Okrągłą tortownicę o średnicy 26 cm wysmarować masłem. Tortownicę owinąć dokłądnie folią aluminiową (zapobiegnie to ewentualnemu wyciekaniu masła ze spodu) lub postawić tortownicę na większej blaszce.
Dno i część brzegu wyłożyć ciastem.
Piekarnik nagrzać do 200 st C.
Masa:
W dużej misce utrzeć ser z cukrem i wanilią. Dodawać po 1 jajku i 1 żółtku. Następnie wsypywać mąkę i cynamon oraz wlać śmietanę.
Kiedy masa będzie gładka, dodawać po łyżce masy kajmakowej - początkowo miksowałam dokładnie, później mniej, żeby w cieście zostały kawałki masy (jednak się i tak w dużej część w piekarniku rozpuściły i wmieszały).
Masę serową wylać na spód, wyrównać wierzch i wstawić sernik do piekarnika na 10 minut.
Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 150 st C i piec kolejną 1h i 30 lub 40 minut - po 1,5 godzinie należy sprawdzić stopień upieczenia sernika. Jeśli się za bardzo rumieni, przykryć wierzch folią aluminiową. (Mój sernik się mocno zarumienił, jednak według mnie wygląda dzięki temu bardziej domowo).
Po upieczeniu uchylić drzwiczki piekarnika i zostawić w nim sernik. Najlepiej zostawić na kilka godzin lub na całą noc, by zupełnie stężał. Wówczas będzie miał odpowiednią konsystencję i idealnie się będzie kroił.

Smacznego!

J.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz zamieścić swój komentarz do naszego posta. Jesteśmy bardzo wdzięczne za wszystkie słowa z Waszej strony! :)