sobota, 7 maja 2011

Chlebek turecki



Kiedyś bałam się piec pieczywo. Zwyczajnie nie wiedziałam jakie to jest proste i wspaniałe. Jednak kiedy upiekłam swoją pierwszą chałkę (wcześniejsze bułeczki były strasznym niewypałem, ale się nie zraziłam ;)), to się zakochałam. Chleb pieczony w domu jest zupełnie inny - świeży, pachnący i czuć w nim tą włożoną pracę. Aż chce się piec następny!
Ten jest pyszny sam w sobie. Kojarzy mi się z bułeczkami, które jadałam na wakacjach nad morzem... Słodki, pachnący świeżą kawą (jednak zasmakuje też tym, którzy jej nie lubią!) i pyszny. :)
 
Chlebek turecki
przepisz pochodzi z bloga Dorotki
porcja na dwie keksówki (ja robiłam z połowy)
 
Składniki:
    * 500 g mąki pszennej chlebowej
    * 7 g suchych drożdży (1,5 łyżeczki) lub 14 g drożdży świeżych
    * 330 ml mleka
    * 2 łyżki masła (40 - 50 g)
    * 1 łyżeczka soli
    * 1/3 szklanki miodu
    * 1 łyżeczka brązowego cukru
    * 4 łyżeczki kawy rozpuszczalnej (w oryginalnym przepisie była zbożowa)
    * 100 g rodzynek


Do posmarowania:
    * 1 jajko, roztrzepane
    * 1 łyżka mleka 

Drożdże suche wymieszać z mąką i cukrem. Z mokrymi zrobić zaczyn. Mleko podgrzać, rozpuścić w nim miód i masło. Ostudzić, aby było letnie. Do mąki z drożdżami dodać mleko, sól, kawę i rodzynki. Wyrobić dokładnie ciasto. Jeśli ciasto będzie się mocno lepić, dosypać trochę mąki (tylko nie za dużo). Odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia - aż podwoi objętość.
Po tym czasie ciasto podzielić na pół. Uformować 2 chlebki. Włożyć do keksówek o wymiarach 10 x 20 cm, odstawić do napuszenia. Posmarować jajkiem roztrzepanym z mlekiem. (Ja zapomniałam, więc mój chlebek się tak ładnie nie błyszczał :(.) 
Można również uformować bułeczki - z ciasta odrywać kawałki (80 g) i formować bułeczki. Układać je w odstępach na blaszczce wyłożonej papierem. Też odstawić do napuszenia, a później posmarować jajkiem z mlekiem. Przepis jest na około 12 bułek.
Chlebek piec niecałe 30 minut w temperaturze 190ºC. Bułki  piec niecałe 20 minut w temperaturze 190ºC. 

Smacznego!
J.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz zamieścić swój komentarz do naszego posta. Jesteśmy bardzo wdzięczne za wszystkie słowa z Waszej strony! :)