niedziela, 17 marca 2013

Jabłecznik orzechowy


Jak ja lubię, gdy ciasta znikają w mgnieniu oka... A tak było właśnie z tą przepyszną szarlotką, którą zaniosłam na spotkanie z okazji urodzin przyjaciółki. Urodziny - powinien być tort... Dlaczego zatem ode mnie jednak jabłecznik? Hm, akurat ta wersja siedziała mi w głowie i nie dawała mi spokoju, odkąd ją zobaczyłam u WhitePlate, a poza tym miałam się z ciastem najpierw przemieszczać przez pół miasta przez cały dzień, a ciężko wozić ze sobą tort... Tyle w kwestii wytłumaczenia. A charakterystyka ciacha? Przepyszny orzechowy spód (ok, mój D. jak zwykle musiał wtrącić swoje "ale", uznając, że jednak woli bez takich "udziwnień" - nie zna się) + mocno cynamonowy mus jabłkowy + bezowa pierzynka pod orzechową kruszonką. Nie dziwne, że szybko zniknęło. Miałam zacytować zachwyconą koleżankę, ale zapomniałam, jak dokładnie sformułowała swoje "ochy i achy" :). Zdjęcia przekroju ciasta niestety nie udało się zrobić w ciemnej knajpie, więc by przekonać się, jak wygląda w środku, trzeba je po prostu jak najszybciej zrobić!


Jabłecznik orzechowy
Przepis z bloga GotujeBoLubi

Składniki:
Spód:
  • 1 szklanka orzechów włoskich
  • 1,5 szklanki mąki
  • 150 g masła
  • 2/3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 g cukru pudru
  • 3 żółtka
Nadzienie:
  • 5-6 jabłek
  • 3 łyżki masła
  • 1 łyżka cynamonu
  • 2 łyżki cukru
Beza:
  • 3 białka
  • 3 łyżki cukru waniliowego

Orzechy uprażyć na suchej patelni aż się zezłocą. Zmielić w blenderze na drobny pył i pozostawić do ostygnięcia. Mąkę przemieszać z cukrem pudrem, proszkiem do pieczenia i zmielonymi orzechami. Dodać masło, posiekaj je ze składnikami sypkimi, a potem dodać żółtka i szybko zagnieść ciasto. Podzielić na dwie części (1/3  i 2/3), schować do lodówki na przynajmniej 2 godziny (lub nawet na całą noc). Przygotować jabłka: obrać i pokroić. W rondlu rozpuść masło i dusić na nim jabłka z cukrem i cynamonem, aż zamienią się w mus. Pozostawić do ostygnięcia. Tortownicę wylepić większa częścią ciasta (także boki blaszki). Przestudzone jabłka wyłóż na przygotowany spód. Przygotować bezę: białka ubić na sztywno. Pod koniec dodać i ubijać aż piana stanie się gęsta i sztywna. Rozprowadzić bezę równomiernie na warstwie jabłek. Pozostałą część ciasta zetrzeć na bezę.
Ciasto piec w 175 stopniach przez ok. 45 minut. Ostudzić.

Smacznego!
P.

2 komentarze:

  1. Jaki piękny, pewnie bardzo dobry :)
    Zjadłabym taki

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda fantastycznie, bardzo mi się takie "udziwnione" podoba :)

    OdpowiedzUsuń

Tu możesz zamieścić swój komentarz do naszego posta. Jesteśmy bardzo wdzięczne za wszystkie słowa z Waszej strony! :)